NOȚIUNI LITERARE PENTRU REZOLVAREA SUBIECTULUI DE TIP I
LA EXAMENUL DE BACALAUREAT
I Caracteristicile limbajului poetic
Expresivitatea este acea calitate a unei
comunicări de a fi expresivă, de a transmite mesajul poetic în mod plastic,
conturându-se astfel unicitatea, noutatea și inventivitatea limbajului poetic.
În text, expresivitatea este susținută prin folosirea frecventă a figurilor de
stil (personificări, comparații, epitete, metafore).
Ambiguitatea este acea calitate a unei comunicări de
a fi echivocă, neclară, încifrând sensul în permanență, conturându-se astfel
unicitatea, noutatea și inventivitatea limbajului poetic. În text, ambiguitatea
este susținută prin construcții ambigue, fără nicio legătură semantică. Este
caracteristică poeților moderniști și neomoderniști.
Sugestia este acea calitate a unei comunicări de
a transmite în mod indirect ideile poetice. Poezia îi oferă cititorului niște
indicii, care să îl conducă spre descoperirea acelor idei; poetul conturează un
univers folosind numai câteva elemente, receptorul fiind în situația de a le
uni pentru a forma imaginea integrală a acelui cadru. Este caracteristică
poeților simboliști. (de ex., în poezia Plumb de G. Bacovia, tema morții
este evidențiată în mod indirect: sicrie
de plumb, funerar vestmânt, cavou, flori de plumb etc.)
Reflexivitatea este acea calitate a unei comunicări
de a exprima reflecții filozofice cu privire la diferite aspecte ale
existenței. Poetul meditează și dă naștere unor interogații retorice sau își
exprimă revolta față de anumite nedreptăți. (Apare la T. Arghezi, în special).
II Figuri de stil
Comparaţia este una dintre
cele mai frecvente figuri de stil şi constă în alăturarea a doi sau mai mulţi
termeni cu scopul evidenţierii primului termen.
„Soarele
rotund şi palid se prevede printre nori / Ca un vis de tinereţe printre anii
trecători” (V. Alecsandri, Iarna)
Metafora este figura de
stil prin care se trece de la sensul obişnuit al unui cuvânt la alt sens, prin
intermediul unei comparaţii subînţelese.
„Părea că printre nouri s-a fost
deschis o poartă,
Prin care trece albă regina nopţii moartă.” (M. Eminescu, Melancolie)
Prin care trece albă regina nopţii moartă.” (M. Eminescu, Melancolie)
Epitetul este figura de
stil constând în determinarea unui substantiv sau verb printr-un adjectiv,
adverb etc., menit să exprime acele însuşiri ale obiectului care înfăţişează
imaginea lui aşa cum se reflectă în simţirea şi fantezia scriitorului.
„În seara răzvrătită care vine
De la străbunii mei până la tine [...]
Durerea noastră surdă şi amară” (T. Arghezi, Testament)
De la străbunii mei până la tine [...]
Durerea noastră surdă şi amară” (T. Arghezi, Testament)
Personificarea este figura de
stil (procedeul artistic) prin care lucrurilor, obiectelor li se atribuie
însuşiri umane (ex. norii plâng; soarele
râde; stelele clipesc; păsărelele şoptesc; vântul aleargă; sălciile triste;
pisica vorbeşte lin).
Antiteză este figura de stil care constă în
opoziţia dintre două cuvinte, fapte, personaje, idei, situaţii. În creaţia lui
M. Eminescu, antiteza apare şi în formularea unor titluri: Venere şi Madonă,
Înger şi demon, Împărat şi proletar. Este procedeul artistic preferat de
romantici.
„Ea
un înger ce se roagă – El un demon ce visează;
Ea o inima de aur – El un suflet apostat.” (M. Eminescu)
Inversiunea este un procedeu stilistic ce
constă în schimbarea topicii obişnuite a cuvintelor dintr-o propoziţie sau
frază. Prin inversiune se evidenţiază importanţa deosebită a unui cuvânt sau a
unui grup de cuvinte din contextul respectiv.
III Structura compozițională a poeziei
Tema reprezintă un
aspect general care apare în opera de artă. Marile opere au izvorât întotdeauna
din teme majore, importante pentru om și pentru destinul său. Diversitatea
temelor poate fi redusă la un număr de teme eterne: dragostea, natura,
copilăria, timpul, moartea, războiul etc.
Motivul este o
componentă a structurii unei opere literare constând într-o imagine care apare
repetat în creația unui scriitor, în scrierile reprezentative pentru un curent
literar sau într-o literatură. Repetiția indică importanța pe care o are
motivul ca suport al viziunii scriitorului. Motivul este un mijloc de
dezvoltare a temei, prin urmare se subordonează acesteia. Motivul central, cu
grad sporit de repetabilitate, poartă numele de laitmotiv.
Versificația sau prozodia
este o știință care studiază cantitatea sau durata vocalelor și a sila-belor,
în diferite părți constructive ale cuvântului. În general, însă, prin
versificație se înțelege ansamblul de tehnici pe care îl presupune scrierea
versurilor și rima. Versificația, spre deosebire de proză, încântă pe cititor.
Deci, prin prozodie sau versificație, se înțelege ansamblul de reguli, pe care,
în timp, poeții le-au statuat în scrierea poeziilor.
Versul
este
un rând dintr-o poezie, în care sunt respectate regulile referitoare la ritm,
rimă și măsură. Acesta este versul clasic. În afară de acest gen de vers, mai
există: versul liber - care este un
rând dintr-o poezie, în care regulile enunțate mai sus sunt aplicate după cum
dorește poetul, neținând cont de unele dintre acestea; versul alb este versul fără rimă.
Strofa apare în
versificația modernă și numește o grupare de versuri delimitate grafic
printr-un spațiu alb. Numărul versurilor dintr-o strofă diferă, începând cu
strofe formate dintr-un singur vers și ajungând până la o strofă cu 12 versuri.
După numărul de versuri din care sunt alcătuite strofele, pot fi: monovers (un
vers), distih (două versuri), terțet (trei versuri), catren (patru versuri),
cvinarie (cinci versuri), sextină (șase versuri), septet (șapte versuri),
octavă (opt versuri), nonă (noua versuri), decimă (zece versuri).
Măsura este numărul
silabelor dintr-un vers. Măsura poate fi de la patru silabe, până la 15-16
silabe, și chiar mai multe. Măsura și ritmul sunt atribute importante ale
versificației. De regulă, într-o poezie, versurile au aceeași măsură. Există,
totuși, și versuri cu o masură diferită, mai ales în fabule.
Rima constă în a
face să coincidă silabele de la sfârșitul a două sau mai multe versuri. Această
potrivire începe cu ultima vocală accentuată. Când rima este imperfectă, ea
poartă numele de asonanță. În această situație, se potrivesc ultimele vocale
ale versurilor și, aproximativ, consoanele. Considerată, în literatura cultă,
drept o licență poetică, în poezia populară, asonanța este foarte des
întâlnită. După felul cum rimează versurile, exista mai multe tipuri de rimă: monorima - constă într-o rimă ce apare
succesiv la mai multe versuri și este specifică poeziei populare; împerecheată - apare atunci când
versurile rimează două câte două - primul cu al doilea, al treilea cu al
patrulea ș.a.m.d.; încrucișată - apare
atunci când primul vers al unui catren rimează cu al treilea, iar al doilea
rimează cu al patrulea; îmbrățișată -
rimează primul vers cu al patrulea și al doilea cu al treilea. Este un tip de
rimă mai rar folosit de poeți; variată
sau amestecată - apare, deseori, în fabule, unde poeții recurg la îmbinarea
diverselor tipuri de rimă, nerespectându-se o anumita ordine a acestora. Pentru
multi, rima este sinonimă cu poezia, fiindcă rima, combinată cu ritmul, este
cea care dă muzicalitate poeziei. Rima este cea care grupează versurile în
strofe, indicând și sfârșitul versurilor. De cele mai multe ori, cuvântul-rimă
este și cel mai important din versul respectiv. După silaba accentuată din
rimă, aceasta poate fi simplă sau complexă. Rima simpla poate fi masculină, atunci când accentul cade pe
ultima silabă, sau feminină, atunci
când accentul pică pe penultima silabă.
Ritmul este mișcarea
regulată și măsurată, care se definește ca fiind succesiunea regulată a unor
silabe neaccentuate, dar și a pauzelor dintr-un vers. Unitatea metrică este un
grup de silabe accentuate și neaccentuate și care se repetă la intervale
regulate într-un vers. Cel mai adesea, în limba română se folosesc unitățile
metrice numite troheu, iamb și amfibrah, iar ritmul corespunzător este trohaic,
iambic și amfibrahic. Ritmul trohaic
este specific poeziei populare, pentru că este coborâtor și vioi, dar apare și
în poezia cultă; iambic - este un
ritm suitor, care, prin nota lui gravă, este potrivit pentru acele specii ale
poeziei culte în care poeții dau glas unor sentimente puternice și
tulburătoare, precum în elegie sau meditație; ritmul amfibrahic presupune o succesiune de picioare trisilabice,
în care a doua silabă, accentuată, este încadrata de două silabe neaccentuate.
IV Semnificaţii ale modurilor
şi timpurilor verbale
Moduri predicative: Indicativul
Prezentul indicativului exprimă acţiuni simultane
cu momentul vorbirii, dar poate avea şi alte valori. Prezentul istoric sau
narativ exprimă sensul de perfect (Mihai
Viteazul intră în Alba-Iulia.). Prezentul iterativ indică acţiuni care au
loc periodic (Merge zilnic la muncă.).
Prezentul gnomic sau etern arată adevăruri permanente (Buturuga mică răstoarnă carul mare.) sau fenomene veşnice (Luna se roteşte în jurul pamântului, iar
acesta în jurul soarelui.). Prezentul poate avea valoare de viitor (Mâine merg la muncă.) sau de imperativ (Spui ce mai ai de spus şi pleci!).
Imperfectul arată o acţiune desfăşurată de-a lungul
unei perioade de timp trecute, simultană cu altă acţiune trecută; de aceea,
imperfectul este timpul naraţiunii. Poate avea valoare de imperfect narativ sau
descriptiv (Pe atunci priveam norii ore
în şir.), valoare iterativă (Se
întâlneau zilnic.), valoare de condiţional perfect (Dacă tăceai, filosof rămâneai.) sau de optativ (Voiam să ştiu ce mai faceţi.).
Ca timp al povestirii, imperfectul este
şi indicele trecerii de la realitate la imaginar (În vis se făcea că erai împărat.).
În limba
literară, în scris, perfectul simplu
exprimă rapiditatea cu care s-a petrecut o acţiune şi faptul că ea s-a încheiat
imediat înaintea prezentului. De aceea perfectul simplu este utilizat în
naraţiuni în care mişcările/ acţiunile personajelor se produc rapid sau de la
sine sau când este introdusă o replică a unui personaj, în dialog (- Aş pofti o salată din Grădina Ursului – zise
împăratul. Ion Creangă). Poate exprima ironia (Că bine mai ziseşi!) sau reproşul (Venişi şi tu, în sfârşit!). Perfectul simplu se mai întrebuinţează
în vorbirea curentă regională.
Perfectul compus exprimă o acţiune realizată în
trecut şi încheiată în momentul relatării ei, având de obicei valoare absolută
(Am citit cartea.). Poate fi utilizat
şi cu valoare relativă: mai mult ca perfect (Înainte de a pleca a salutat pe toată lumea.), viitor anterior (Până se decide, l-am lămurit.), viitor (Acu chiar că am plecat.). Poate fi
utilizat uneori cu formă inversă (- Mai
auzit-ai dumneata, cumnată, una ca asta […]!? Ion Creangă) sau cu
intercalarea unor forme nearticulate ale pronumelui (Alege-ţi una din două, căci altfel dai cinstea pe ruşine…! Auzitu-m-ai?
Ion Creangă), ca marcă a oralităţii.
Mai mult ca perfectul arată că
acţiunea s-a desfăşurat în trecut şi s-a încheiat înaintea altei acţiuni din
trecut. Cealaltă acţiune trecută poate fi neexprimată sau sugerată de un
gerunziu sau de un supin (Vorbind de una
de alta, timpul trecuse repede. Se făcuse foc la auzul veştilor.).
Viitorul indică o acţiune care se petrece după
momentul vorbirii. Uneori viitorul poate fi folosit ca perfect (După înfăptuirea unirii, domnitorul va
încerca să obţină recunoaşterea ei pe cale diplomatică.) sau poate avea
valoare de viitor anterior (După ce veţi
citi textul, vom discuta mesajul său.). Viitorul mai poate avea valoarea
modului imperativ (Decizia va fi dusă la
îndeplinire.), prezumtiv (Aşa o fi,
n-o fi aşa…), optativ (Am să vă rog
să fiţi mai atent.). Utilizarea viitorului popular în textul literar este o
marcă a oralităţii. Viitorul anterior
exprimă o acțiune care urmează să aibă loc după momentul vorbirii și înaintea
altei acțiuni viitoare; este un timp folosit rar și livresc, dar formele
populare (oi fi spus, ăți fi spus)
sunt mărci ale oralității.
Prezentul
conjunctiv
exprimă nesiguranța, dorința (Să sărim în
luntrea mică... Mihai Eminescu), o acțiune viitoare (Să răspund sau să nu răspund.) sau situată imprecis în timp (Eu să muncesc, iar tu să stai?), dar
poate avea și valoare de imperativ (Să
asculți sfatul meu!). Perfectul
conjunctiv exprimă concesia, îndoiala (N-ar
fi scos o vorbă, să-l fi picat cu ceară!) sau condiția în trecut (O oră să fi fost amici... Mihai
Eminescu).
Condițional-optativul exprimă o
acțiune realizabilă, o dorință (Jelui-m-aș
și n-am cui, Folclor; în blesteme, Mânca-i-ai
coada!) și condiția îndeplinirii dorinței (De-ar ști omul ce-ar păți, dinainte s-ar păzi.). Formele inversate
apar în vorbirea populară sau în construcții afective (mira-m-aș!).
Imperativul exprimă o
acțiune realizabilă, un ordin, o dorință, o rugăminte (Vino-n codrul la izvorul/ Care tremură pe prund. Mihai Eminescu).
Moduri nepredicative
Infinitivul denumește o acțiune continuă, ca
proces; infinitivul mai poate avea valoare de conjunctiv, de imperativ sau de
gerunziu. Gerunziul exprimă o
acțiune în desfășurare, simultan cu o altă acțiune; în enunțuri exprimă
însușiri ale verbelor (De-atâtea nopți
aud plouând/ Aud materia plângând. George Bacovia). Participiul denumește acțiunea suportată sau săvârșită de un
obiect; prin conversiune ajunge adjectiv (fericit,
mulțumit, liniștit etc.), iar unele devin substantive prin articulare (Tot pățitu-i priceput.). Supinul denumește acțiunea, fiind
uneori echivalent cu prezentul (Ușor de
spus, greu de făcut.); acțiunea exprimată de supin reprezintă scopul (Ce mai este de făcut?), mai rar cauza (De urât mă duc de-acasă/ Și urâtul nu mă
lasă. Ion Creangă) unei acțiuni expuse anterior.
V Ortografie
și punctuație
Cratima (-) are rolul de a uni două cuvinte, de
a marca lipsa (căderea) unei vocale (ex.: să-nceapă),
de a ajuta la păstrarea ritmului și măsurii versului, de a face posibilă
rostirea într-o singură silabă.
Apostroful (') are rolul de a marca lipsa (căderea)
unei vocale sau a unei silabe, de a face posibilă rostirea într-o singură
silabă și de a ajuta la păstrarea ritmului și măsurii versului. Poate apărea în
poziție inițială ('neața), mediană (dom'le), finală (domnu').
Scrierea cu majusculă a unui cuvânt (ex.: Septembre, Cuvânt) are rolul de a
evidenția acel lucru, de a-l particulariza, individualiza printre celelalte.
Virgula (,) are rolul de a reda o pauză scurtă
și de a:
a)
izola
o structură apozitivă (ce aduce
informații suplimentare) de restul enunțului:
Ioana, colega mea, vine la mine.
b)
izola
o structură incidentă de restul
enunțului:
Vino la mine,
îi zise tăios, și-ți voi arăta!
c)
izola
o structură în vocativ de restul
enunțului:
Ioana, / fată frumoasă,/ deșteptule, vino aici!
d)
izola
o interjecție de restul enunțului:
Of,/ Vai, de mine!
e)
despărți
termenii unei enumerații:
Pasiunile mele sunt: lectura, pictura, dansul, drumețiile
etc.
f)
marca
raportul de subordonare sau coordonare în frază:
Dacă vii,
o să mă bucur.
Unii vin,
iar alții pleacă.
Linia de pauză (–) are rolul de a reda
o pauză scurtă și are aceleași funcțiuni ca virgula (a)-d)); poate face trecerea de la un plan la altul (plan exterior –
plan interior).
Punctul (.) are rolul de a reda o pauză
mai lungă și marchează sfârșitul unui enunț.
Punctul și virgula (;) redă o pauză mai lungă decât
cea redată de virgulă și mai scurtă decât cea redată de punct; face trecerea de
la o idee la alta în cadrul aceleiași fraze, ajutând și la coordonarea
propozițiilor.
Linia de dialog (–) marchează începutul vorbirii
directe.
Ghilimelele („…”) marchează redarea unui citat sau
evidențierea unui cuvânt folosit cu alt sens decât cel denotativ.
Semnul întrebării (?) marchează sfârșitul unei
interogații.
Semnul exclamării (!) marchează sfârșitul unei
exclamații, unei porunci, unui îndemn, sfat, ordin.
Punctele de suspensie (…) marchează
întreruperea intenționată a șirului vorbirii, lăsând cititorul să intuiască
starea sufletească, gândurile eului liric. De obicei, accentuează starea de
melancolie, tristețe, nostalgie, resemnare a poetului.
VI Tipuri
de lirism
Lirismul
subiectiv se evidențiază prin faptul că eul liric își exprimă în mod
direct ideile, sentimentele, gândurile. Prezența sa este indicată la nivel
morfo-sintactic prin: verbe la
persoana I și a II-a singular și plural, și forme pronominale de persoana I și a II-a singular și plural (pronume
personale: mă, m-, mi, îmi, mie,
pe mine, eu, noi, ne, ni, nouă, tu, ție, ți-, pe tine, voi, v-, vă, vouă
sau adjective
pronominale posesive: (a, al, ai,
ale) meu, mea, mele, mei/ nostru, noastră, noștri, noastre/, tău, ta, tale,
tăi/ vostru, voastră, voștri, voastre). Poezia poate avea caracter
confesiv. O a doua trăsătură a lirismului subiectiv este faptul că eul liric se
folosește de figuri de stil sau procedee artistice diferite pentru a-și exprima
mesajul poetic.
!!! Prezența verbelor sau formelor pronominale
de persoana a II-a într-un text poetic marchează adresarea directă a eului
liric către …; este un eu poetic implicat.
Lirismul
obiectiv se evidențiază prin faptul că eul liric își exprimă în mod
indirect ideile, sentimentele, gândurile prin intermediul unor simboluri. Se
remarcă un stil impersonal, detașat.
VII Trăsăturile
principalelor curente sau mișcări literare
Romantism
-
teme
specifice: iubirea, natura (cele două teme apar de multe ori împreună deoarece
natura vibrează la stările sufletești ale eului), istoria, folclorul, condiția
geniului, meditația asupra trecerii ireversibile a timpului;
-
motive
specifice: codrul, lacul, luna, teiul, castelul, seara, visul, cosmogonia
(nașterea, existența, extincția universului), stelele, femeia-înger,
femeia-demon, floarea albastră, luceafărul etc.
-
procedeul
antitezei.
Simbolism
-
teme
specifice: moartea, singurătatea, melancolia, nevroza, depresia, angoasa,
spleen-ul, plictisul, spațiul citadin (târgul provincial) în care ființa umană
se simte claustrată și redusă la însușirile elementare, iubirea neîmplinită
etc.;
-
motive
specifice: iarna, parcul, culorile (alb, negru, gri, violet), plumb, ploaia,
sicriului, boala etc.;
-
cultivarea
simbolului: corbul, plumbul etc.;
-
cultivarea
sinesteziilor: imagini artistice complexe rezultate din unirea imaginilor
vizuale, auditive, tactile, olfactive;
-
cultivarea
sugestiei;
-
cultivarea
muzicalității exterioare (repetarea unor cuvinte, structuri, versuri-refren) și
interioare (preponderența anumitor sunete: consoane surde și vocale închise,
existența rimei și ritmului);
Obs.: La Bacovia, de obicei, se face
trecerea de la planul exterior al naturii din prima strofă la planul interior
al eului liric în a doua strofă.
Modernism
-
renunțarea
la regulile prozodice: cultivarea versului liber, ritmul interior redând
frenezia gândurilor și sentimentelor poetului (la Blaga); inegalitatea măsurii
versurilor și strofelor;
-
inventivitate
la nivelul limbajului (la Arghezi): alăturarea de arhaisme, regionalisme,
neologisme, termeni argotici;
-
introducerea
esteticii urâtului: orice lucru dezgustător, grotesc poate dobândi valoare
estetică, poate deveni material poetic (la Arghezi);
-
preocuparea
pentru actul creației (în general);
-
ambiguitatea
limbajului (ermetism la Ion Barbu);
-
cultivarea
metaforelor revelatorii, rafinarea și intelectualizarea expresiei (la Blaga);
-
cultivarea
ingambamentului (ideea poetică se continuă în versul următor, acesta începând
cu literă mică).
Tradiționalism
-
întoarcerea
la istorie, folclor, tradiții, specificul național;
-
preamărirea
stilului de viață simplu, a satului, a figurii țăranului, a strămoșilor, a
părinților;
-
inspirație
din domeniul religios (ortodoxism);
-
motivul
toamnei, preferat de poeții tradiționaliști;
-
atitudinea
de nostalgie asupra trecutului;
-
conservarea
normelor prozodice (măsura versurilor egală, rimă, ritm precis);
Neomodernism
-
încălcarea
oricăror norme prozodice;
-
cultivarea
ingambamentului;
-
se
mizează pe ambiguitatea planurilor (se folosesc simboluri);
-
rafinarea
expresiei (la Nichita Stănescu);
-
raportarea
ironică la literatura înaintașilor;
-
imagini
și metafore șocante, insolite (noi);
-
înnoirea
limbajului poetic;
-
asocierea
dintre abstract și concret.
VIII Relații
semantice
Sinonimele sunt cuvintele
cu forma diferită și sens asemănător: inteligent-deștept;
geamantan-valiză; geam-fereastră etc.
Antonimele sunt cuvintele
cu forma diferită și sensul opus: alb-negru;
egal-inegal; a repara-a strica etc.
Omonimele sunt cuvintele
cu aceeași formă și sensul diferit: Mai ai mere?/ Mai este luna
florilor.; Unde mergi?/ În zona asta
nu se prind unde radio.
Paronimele sunt cuvintele
cu forma asemănătoare și sensul diferit: literar-literal;
original-originar; pronume-prenume etc.
Sens
conotativ
(sensul figurat) El se apropie de amurgul
vieții. Mi-a lăsat umbră în suflet.
A intrat fulger în clasă. Valul de oameni s-a îndreptat spre
fabrică.
Sens
denotativ
(sensul propriu) Am admirat amurgul în Deltă.
În lumina obscură, am văzut umbra
unui copil. Fulgerul a provocat un
incendiu. Am prins un val uriaș
numai bun pentru surf.
!!!ATENȚIE:
Încercați să nu schimbați formele (de la sg. la pl. sau invers) și nu schimbați
categoriile gramaticale (din subst. în vb., din adj. în subst. etc.)
Aceeași
familie lexicală:
a cânta, cântec, a încânta, încântător, cânt, cântăreț etc.
Mijloace de îmbogățire a vocabularului
Derivarea – formarea de
noi cuvinte cu ajutorul sufixelor și prefixelor.
Sufixe: -tor,
-esc, -ește, -re: muncitor (munci+tor), cavaleresc (cavaler+esc),
bărbătește (bărbat+ește), restaurare (a restaura+re).
Prefixe: ne-, stră-, an-, in-: necinstit
(ne+cinste+it); strămoș (stră+moș), anorganic (an+organ+ic), inegal (in+egal)
Conversiunea – procedeul
prin care un cuvânt își schimbă categoria gramaticală (de ex., un adj. poate deveni
subst., un adj. poate deveni adv. sau invers).
Este un copil deșept. (adj.) – Deșteptule, ai greșit! (subst.)
Este un copil frumos. (adj.) – Copilul se poartă frumos. (adv.)
Bine, am înțeles. (adv.) – El este un bărbat bine.
(adj.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu